Nederland \ Betuwe \ Betuws Wijndomein

In 2004 durfde Diederik Beker het aan; wijn aanplanten op de akkers van het agrarische bedrijf van zijn ouders. Zijn vader teelde granen en suikerbieten, maar was al langer op zoek naar alternatieven en had altijd al fascinatie voor wijn. Inmiddels beslaat het domein zes hectare wijngaard. Het overgrote deel (70%) is aangeplant met witte druivenrassen. De 16.500 stokken staan exact noord-zuid gericht aangeplant, wat zorgt voor evenredige verdeling van de zon over de druiven.

Het is vrijwel onmogelijk om in Nederland 100% biologisch te werken, gezien ons vochtige klimaat en de kans op schimmel. Het Betuws Wijndomein werkt wel zo duurzaam mogelijk. Zo hebben ze gekozen voor druivenrassen die goed bij het klimaat passen zoals Solaris, Vilaris, Regent Cabernet Cortis en Pinotin.

Hollandsche Meesters
Hollandsche Meesters is een samenwerking tussen het Betuws Wijndomein en Intense Wines. Het vakmanschap, de passie en de energie van Diederik komen sterk tot uiting in deze serie, gepresenteerd onder de drie beroemdste kunstwerken uit de Nederlandse kunstgeschiedenis.

Meisje met de Parel – 1667 Johannes Vermeer (1632 – 1675)
Dit doek is uitgegroeid tot het meest geliefde schilderij van Vermeer. Er is niet bekend wie het meisje was. Wel is bekend dat ze geen parel draagt. Door haar lach wordt ze ook wel “de Mona Lisa van het noorden” genoemd.

Zonnebloemen – 1889 Vincent van Gogh (1853 – 1890)
Van Gogh keek ongeduldig uit naar de komst van zijn kunstenaarsvriend Gauguin in het ‘gele huis’. Hij besloot voor de kamer van zijn vriend een serie decoratieve stillevens van zonnebloemen te maken. Met de ‘eenvoud’ die hij hierin had bereikt hoopte hij indruk te maken op Gauguin. Of dat gelukt is, is niet bekend. Wel is hij er wereldberoemd door geworden.

De Nachtwacht – 1642 Rembrandt van Rijn (1606 – 1669)
“Schutters van wijk II, onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq” is de officiële naam van dit doek. De schutters was een soort vrijwillige politie van burgers in het Amsterdam van de gouden eeuw. Het schilderij kreeg door de donkere kleur in de 18de eeuw echter de bijnaam de Nachtwacht.